Porse titulka
navigace: Hlavní strana » Magazín » Software

dvousečná zbraň jménem DirectX

Autor: eXp10it, 2010-02-20 17:19:58

dvousečná zbraň jménem DirectX

Když jsem se poprvé setkal s DirectX, psal se rok 1996, byl ve své verzi 2.0 a šlo o celkem násilnou věc. Počítačům vládl Windows 95 a v mé oblíbené herně, kde jsem se nezřízeně oddával brutálnímu Mortal Kombat 3, se snažila parta maniaků do zbrusu nového dílu Command and Coquer Red Alert rozjet síťovou hru, která prostě bez DirectX (a potažmo Windows 95) nejela. A proč o násilnou věc? Kompatibilita hardware s DirectX byla totiž ubohá, prakticky všechny tehdejší hry spoléhaly na vlastní implementaci hardware a jediné co jste mohli nastavit byl typ 2D zobrazování a modlit se, že Vaše napodobenina sound blasteru pojede jak má a nebude jen zběsile chrčet :)

K rychlému rozšíření DirectX nepřispěly ani první opravdu použitelné 3D akcelerátory 3Dfx voodoo, které běžely na vlastním rozhraním Glide. A pak to přišlo nová verze DirectX střídala novější, fungování her i herního hardware bylo čím dál tím závislejší na jeho použití až do dnešního stádia. Výrobci prakticky jakéhokoliv herního udělátka se přebíjejí s nápisy na krabicích o tom kdo podporuje vyšší verzi DirectX. Pozadu nezůstal ani výrobce (čti Microsoft), který poprvé s příchodem Windows Vista do něj exkluzivně zabalil DirectX 10 a dále do Windows 7 analogicky DirectX 11.

Herní komunita si už bez DirectX nejen nedovede představit fungování her, ale často se i kolem DirectX nesmyslně hádá, jak na blozích, tak v diskuzích pod seriózními recenzemi hardware. DirectX rozhodně nejde upřít že jde o pěkný příklad jak se jednoduché a účelné řešení dříve nebo později samo prosadí a nedovedeme si bez něj představit každodenní život. Faktem ale zůstává, že i přes notné ulehčení práce vývojářů her a hardware jde v 3D zobrazování jen o šidítko které 3D práci místo opravdového renderingu jen předstírá a rok co rok nestydatě předkládá jako novinky v zobrazování to co už se běžně roky používá v profesionální oblasti zpracování obrazu a tak se z něj postupem času stala dvousečná zbraň, která na jedné straně žene vývojáře hardware vpřed, ale už jen málokdo se zamyslí nad tím že by to šlo i jinak, lépe a rychleji...

Poslední komentáře v diskuzi

(celkem 0)
Diskuze je prázdná. Buďte první.
Jaký operační systém má váš mobil?
4628
757
1187
428
391
588
7979 hlasů

3Dgrafika DigitalDooM´s DigiWorld
ke stazeni

Neustálé přepínání Windows 10 do režimu spánku

Článek Neustálé přepínání Windows 10 do režimu spánku Trápí vás neustálé přepínání Windows 10 do režimu spánku a nevíte jak si s tím poradit? Pak vězte, že na vině je Microso...

Nintendo NES se vrací v mini verzi

Článek Nintendo NES se vrací v mini verzi Sice nám sotva začaly prázdniny, ale o tenhle připravovaný vánoční dárek se prostě nejde nepodělit. Nintendo, tedy legen...

Opera developer

Náhled programu Opera developer Opera developer je vývojová verze prohlížeče webových stránek který si...

Skype nejnovější verze

Náhled programu Skype nejnovější verze Jednoduchý program pro snadné telefonování přes internet Skype, obzvlá...

Drive Megapolis

Náhled programu Drive Megapolis Simulátor Drive Megapolis je další z řady takových těch velkých simulá...

Daemon tools v češtině

Náhled programu Daemon tools v češtině Prověřený nástroj pro práci s obrazy disků respektive s virtuálními me...


Porse.cz - český download rozcestník, hry ke stažení zdarma | Kontakty | Reklama | Podmínky užívání | Přidat obsah | Ikonky pro Vaše stránky